Spola pinket
inkontinensdagen 6 maj
Inkontinensdagen är instiftad av nätverket Kontinet 2013.


Om du lider av trängningsinkontinens blir du helt oväntat väldigt kissnödig och har svårt att hålla dig tills du kommer till en toalett. Du kissar helt enkelt oftare än andra, kanske 10–20 gånger om dagen och små skvättar varje gång.
Överaktiv blåsa är ett samlingsnamn för problem med täta trängningar, frekventa toalettbesök och/eller urinläckage. Problemet orsakas av en överaktivitet i muskeln i urinblåsans vägg. Urinblåsan dras plötsligt samman, trots att den inte är helt fylld. Den hastiga sammandragningen kan bero på irritation i eller kring urinblåsan som orsakas av urinvägsinfektion, störning i nerverna som styr blåsan och urinröret eller åldersförändringar i blåsans muskler.
Man räknar att ungefär 800 000 svenskar, både kvinnor och män, lider av trängningsinkontinens och överaktiv blåsa. När det gäller männen kan orsaken vara godartad prostataförstoring eller förträngning av urinröret. Prostatacancer, blåssten eller blåstumör kan också ge trängningar, liksom hög ålder och sjukdomar som till exempel demens, Parkinson eller stroke. Då fungerar signalerna mellan blåsa och hjärna sämre och det kan därför bli svårare att hinna till toaletten i tid.

Kännetecken

  • Många och täta toalettbesök kanske 10–20 gånger och du blir ofta kissnödig igen strax efter toalettbesöket.
  • Plötsligt och starkt behov av att kissa. Just precis nu!
  • Risk för läckage på grund av att du inte hinner fram till toaletten.


 Tips och råd

  • Knip: bäckenbottenträning används ofta mot ansträngningsinkontinens, men har ibland också visat sig hjälpa mot trängningsinkontinens. Så knip och träna!
  • Sök hjälp: det är viktigt att utreda orsaken till trängningsläckaget. Vänd dig i första hand till distriktssköterska, husläkare eller kontinensmottagning. Kontinensmottagningar finns på flera vårdcentraler och sjukhus.
  • Vardagstips: undvik att springa till toaletten mitt i en trängning. Ta ett djupt andetag och låt trängningen dra förbi. Ofta ger trängningen med sig för att sedan komma tillbaka men ju längre du kan vänta desto bättre.
  • Tänk på att: vissa drycker kan ge mer trängningar till exempel kaffe, juice, svart te, energidrycker och cola. Salta och krydda måttligt så slipper du bli onödigt törstig. Frukt och grönsaker innehåller ganska mycket vätska och ökar därför urinmängden.